ایران در غم دریادلان


«سانچی » و  خدمه آن در میان آتش سوختند و به قعر دریا رفتند تا آتش و غمی ماندگار در دل همه ایرانیان به جا بگذارند . پس از 9 روز از برخورد نفتکش ایرانی سانچی با کشتی غله بر چینی که به انفجار دراین نفتکش منجر شد  صبح روز گذشته و در حالی که خبرهای اولیه حاکی از استقرار تکاوران و تیم تجسس مشترک ایرانی و چینی برای ورود به کشتی بود انفجار و مشتعل شدن تمام بدنه کشتی عملا آخرین کورسوهای امید برای دسترسی به دریانوردان یا کسب خبری از وضعیت آنان را ناممکن کرد و غول آتشین سانچی در مرگی متناقض نما در میان دریایی از آب سوخت و غرق شد.
انفجار نهایی کشتی را غرق کرد
به گزارش روز گذشته اداره دولتی اقیانوس چین ،این کشتی که پس از برخورد با کشتی باری کریستال شناور بود حدود ظهر دیروز به وقت چین (7:30 بامداد تهران) ناگهان شعله ور وسپس  غرق شد.این گزارش افزود به علت انفجار بدنه نفتکش، حجم انبوهی از سوخت نشت و آب های مجاور را شعله ور کرده است.  حتی برخی گزارش ها حاکی است  ارتفاع آتش به ۱۰۰ متر و بیشتر هم رسیده است.در تاریخ ۱۶ دی ماه یک فروند نفتکش ایرانی با یک فروند کشتی چینی، برخورد کرد که باعث حریق نفتکش ایرانی و مفقود شدن ۳۲ نفر از کارکنان آن (30 ایرانی و دو بنگلادشی) شد .عملیات امداد و نجات با شرکت سه کشور چین، ژاپن و ایران برای نجات جان این دریانوردان به دلیل شعله‌های زیاد آتش و دود متأسفانه به نتیجه نرسد و 32 خدمه کشتی نفتکش سانچی که با یک کشتی چینی برخورد کرده بود به دیار دیگر شتافتند. در همین حال محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچی" در آب های چین را تایید کرد. پیش از این گروه‌های امداد و نجات جسد سه نفر از سرنشینان کشتی را در آب پیدا کرده‌ بودند و روز گذشته  مرگ ۲۹ خدمه دیگر تأیید شد.
آیا چینی ها در انجام عملیات تجسس کوتاهی کردند ؟


پیشتر فرمانده تیم چینی تجسس نیز در دیدار با علی ربیعی  با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد تاکید کرده بود بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود نداشت.فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی با اشاره به این‌که بالابر این نفتکش که از آن برای ورود به قایق‌های نجات یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.  این در حالی است که  از همان روز اول  بسیاری از کاربران فضای مجازی و برخی مسئولان از اهمال و کوتاهی طرف چینی در کمک همه جانبه  برای عملیات امداد و نجات انتقاد کرده بودند به خصوص این که طرف چینی کار خاموش کردن کشتی را شب ها تعطیل می کرد مورد انتقاد جدی بود و برخی منابع مدعی شده بودند چینی ها سعی دارند با طولانی  کردن این فرایند تمام سوخت موجوددر کشتی بسوزد که عواقب زیست محیطی آن و آلوده شدن آب های منطقه را به حداقل برساند . در همین خصوص خبرآنلاین نوشت: اگرچه دستگاه دیپلماسی ایران از طریق سفیر ایران در چین و مقامات وزارت خارجه این موضوع را به طور مداوم پیگیری می کردند،اما نشانه ها از تعلل طرف چینی در همکاری با مقامات ایرانی درباره سرنوشت این کشتی حکایت داشت.آن طور که از خبرها برمی آمد،چینی ها گفته بودند به دلیل تاثیرات زیست محیطی این اتفاق،خاموش کردن آتش این نفتکش صدمات غیرقابل جبرانی به محیط زیست وارد می کند.از سویی آن‌طور که مقامات ایرانی حاضر در شانگهای اعلام کردند،آن ها گفته بودند که شدت انفجار آن قدر بالابوده  که احتمال زنده ماندن خدمه وجود نداشت.
حرارت در برخی از بخش‌های بدنه کشتی به 900 درجه می رسید
در همین حال به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» رئیس کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی روز یک شنبه و دقایقی پس از غرق شدن کشتی سانچی در گفت و گویی اظهار کرد: علاوه بر چینی ها، کارشناسان هم اغلب معتقد بودند که هیچ کدام از دریانوردان زنده نیستند اما با این حال ما به خاطر ذره ای امید، همه اقدامات را انجام دادیم و آرزویمان این بود که حتی یکی دو نفر را به سلامت به دست بیاوریم.نماینده رئیس جمهوری کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی افزود: تلاش ما این بود که حداقل عملیات را به گونه ای هدایت کنیم که بتوانیم پیکر مطهر دریانوردان را همانند آن دو پیکر مطهر که تقریباً استخوان هستند و کامل سوخته اند، بیرون بیاوریم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل وجود گازهای سمی، دریانوردان در همان ساعت اول جان خود را از دست داده بودند. وی با بیان این که نفتکش سانچی 11 هزار و 510 تن میعانات گازی را حمل می کرد و علاوه بر آن، حامل یک هزار و 956 تن مازوت و 118 تن گازوئیل نیز به عنوان سوخت موتور کشتی بود، اظهار کرد: شدت و حجم انفجار امروز(روز گذشته ) به اندازه ای بود که حرارت آن در برخی از بخش های بدنه کشتی به 900 درجه می رسید و وارد شدن به کشتی امکان پذیر نبود. ربیعی درباره آخرین وضعیت نفتکش سانچی نیز گفت: کشتی از سر به عمق آب فرو رفته است و از آن جا که آن بخش از دریا 110 متر عمق دارد، پیش بینی می کنیم اگر به همین حالت پیش برود بیش از 200 متر از کشتی بیرون از دریا می ماند و 110 متر درون آب می رود. . البته مشخص نیست جریان دریا حرکت کشتی را به چه صورت درآورد.
 درخواست ایران برای ادامه جست‌وجوی پیکر مفقودان
در این میان   ایسنا نوشت:ربیعی به این سوال که آیا امیدی به یافتن پیکر مفقودان پس از غرق شدن کشتی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: من این درخواست را به فرمانده چینی داده‌ام که زمانی که وضعیت کشتی به تعادل رسید، جست‌وجو برای پیکر مفقودان ادامه پیدا کند. اما فرمانده چینی پاسخ داد که امکان این کار وجود ندارد. من تصمیم دارم در این زمینه با کارشناسان صحبت بیشتری کنم تا این درخواست بررسی شود.
 درخواست شهید محسوب شدن جان‌باختگان
علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی همچنین ضمن تسلیت به رئیس جمهور و تمام ملت ایران تاکید کرد: مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه شده است.
تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفای حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نشد.این جانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیئت محترم وزیران را دارم».
هیئت دولت فردا را عزای عمومی اعلام کرد
 در همین حال در پی بروز حادثه تاسف بار برای نفتکش ایرانی سانچی و جان باختن دریانوردان دریادل کشورمان، هیئت دولت با صدور بیانیه ای ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار، نقش آفرینان صنعت دریانوردی و صنعت نفت کشور و عموم ملت ایران، امروز دوشنبه 25 دی ماه 96 را عزای عمومی اعلام کرد.
تاکید رئیس جمهوری بر کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان  و تعیین علت وقوع سانحه تاسف بار
در همین حال  رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت شهادت گونه سرنشینان نفتکش سانچی تاکید کرد: اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد.   به گزارش روز یک شنبه ایرنا در بخشی از پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به همه دستگاه های ذی ربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه ماموریت داد با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسی کنند و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.
 
   خبر مرتبط
گمانه ها درباره علت برخورد دو کشتی

 در این میان یک سوال اساسی همچنان بی پاسخ مانده است . علت اصلی بروز این سانحه چه بود؟ روزنامه وال استریت ژورنال ادعایی را مطرح کرده است که  در صورت صحت می تواند تا حدی  ابهام ها درباره این سانحه تلخ را روشن کند.  این روزنامه  در گزارشی مدعی شده است سیستم شناسایی خودکار دو کشتی به درستی کار نمی کرده و ارتباط رادیویی دو کشتی قبل از برخورد قطع بوده است .  ایسنا نیز چند روز قبل در گزارشی با عنوان چگونه دو کشتی با هم برخورد می کنند؟ به نقل از کاپیتان احمد اسدی، ناخدای باسابقه شناورهای غول‌پیکر ایرانی نوشت: کشتی‌های غول‌پیکر چیزی به نام ترمز مانند آن چه در دیگر وسایل حمل و نقل بزرگ وجود دارد، ندارند. وی توضیح داد: کشتی یک جسم بسیار بزرگ با سرعت حرکت نسبتا پایین دارد اما در عمل انرژی که در دریا به وجود می‌آورد، بسیار بالاست و از این رو کنترل آن کاری بسیار دشوار و تخصصی است. کاپیتان به محض تصمیم‌گیری برای متوقف کردن کشتی نیاز به چهار تا پنج مایل ـ‌ یعنی نزدیک به هشت کیلومتر ـ طی مسافت دارد تا شناور از حرکت بایستد. اسدی تصریح کرد: در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که لنگر کشتی کمک‌حال ناخدا باشد زیرا استفاده از آن تنها در شرایط نزدیک به ساحل یا با سرعت پایین امکان‌پذیر است و نمی‌توان تصور کرد که در شرایط حادثه اخیر با توجه به این که احتمالا عمق دریا در آن محدوده نزدیک به ۱۰۰ متر بوده است، لنگر بتواند کارایی خاصی داشته باشد.  اسدی به تصور جهانی از حادثه‌های دریایی پرداخت و گفت: آن چه که در سطح جهان در این باره مشهود است، حادثه دریایی را یک درام غم‌انگیز که به آهستگی اتفاق می‌افتد، می‌دانند زیرا برای ناخدا از چند دقیقه قبل از وقوع حادثه مشخص می‌شود که برخورد با کشتی مقابل اجتناب‌ناپذیر است اما دیگر شرایط و زمان کافی برای اجتناب از آن وجود ندارد. به گفته وی برای جلوگیری از حادثه‌های این‌چنینی ناخدای کشتی باید خیلی زودتر از شرایط مطلع شود و قبل از عبور از نقطه ممنوعه از حادثه جلوگیری کند. در غیر این صورت تنها کاری که از دست آن ها برمی‌آید، تلاش برای کاهش شدت حادثه است که با توجه به بار خطرناکی که کشتی ایرانی حامل آن بود، عملا این موضوع نیز چندان موضوعیت ندارد. سعید ایزدیان، معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی  نیز در این گفت وگو که قبل از غرق شدن سانچی انجام شده بود  به مسائل حقوقی و ایمنی مدنظر در عرصه دریایی پرداخت و توضیح داد: با توجه به این که این حادثه در منطقه نزدیک به آب‌های عمومی کشور چین اتفاق افتاده است، باید این کشور شرایط لازم را از نظر مدیریت ترافیک، ایمنی مسیر و در نظر گرفتن تجهیزات هشدار دهنده در نظر بگیرد. از این رو این کشور باید درباره حادثه اخیر عملکرد دقیق خود را توضیح دهد و مشخص کند که مسیر حادثه چگونه مدیریت شده است.وی با اشاره به این که در حادثه‌های این چنینی نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن یکی از طرف‌های حادثه انداخت، توضیح داد: قطعا وقتی برخورد دو کشتی اتفاق می‌افتد، دو طرف مشکلاتی در زمینه پیگیری حادثه و پیشگیری از آن داشته‌اند. اگر تنها یکی از دو کشتی در زمان مناسب، خطر به وجود آمده را درک می‌کرد، امکان جلوگیری از آن وجود داشت و از این رو در حادثه فعلی هر دو طرف نقشی در این اتفاق داشته‌اند. اکنون جعبه سیاه این کشتی به کشور پاناما به عنوان کشور صاحب پرچم تحویل داده  شده است و قطعا بازگشایی اطلاعات این جعبه تا حد زیادی این معما را روشن خواهد کرد .